Тема Progress:

Дворишни простор треба да буде изазован, заснован на  природним материјалима. Простор напољу треба да омогућава деци да могу да га конструишу, мењају и граде; да се у њему деца осећају безбедно, али да  пружа изазове; да је тајанствен и пружа прилике за „скривање” и издвајање; да је неструктуиран и полуструктуриран; да провоцира стварно или имагинарно  прилагођавање и мењање простора током игре; да пружа могућности  различитих кинестетичких и сензорних доживљаја и активности и практичне манипулације. Да би могла да користе такав простор на  активан начин и у различитим временским условима, потребна је адекватна  одећа и обућа за децу; (Цитат из Основа  програма предшколског васпитања и образовања)

Вртићка башта

Гајење биљака у дворишту и брига о њима деци представља велики изазов. Немају сви могућности да направе баште али се у сваком вртићу може пронаћи простор на земљишту или неки већи дрвени сандук или  жардињера  у којима  деца могу гајити биљке. Прве кораке урадите заједно са децом а затим их осамосталите да брину и  уређују своју  башту. У зависности од услова које имате у вртићу у башти могу да се гаје поврће, воће, зачинско биље, цвеће и друго украсно биље. Обиље биљака и гајење без пестицида , ствара услове за живот корисним инсектима и птицама, те тако башта добија све особине природе. Бавећи се  практичним пословима  у башти деца ће заволети природу, упознати законитости раста и развића, гајење биљака, посматрати клицање и ницање, цветање и развој плода, користиће плодове за исхрану…. и на тај начин ће развијати предиспозиције за учење.

Уколико се определите да направите башту у дворишту вртића биће вам потребна помоћ стручњака из ове области. Грађење вртићке баште може бити занимљив пројекат у који  се могу укључити деца, васпитачи, родитељи и стручњаци из локалне заједнице.

Просторна целина за конструисање 

  • неструктуирани материјали могу да пронађу значајно место у вашем дворишту.
  • конструктори различитих врста, облика и од различитих материјала; дрвени елементи (летвице, облице, блокови, калемови и сл.);
  • пластични елементи (цеви, спојнице, обручи, алке, куке и сл.);
  • метални елементи који не могу бити оштрих ивица већ заобљених  (шрафови матице, намотаји, шарке и сл.);
  • спојнице (струне, канапи, мреже и сл.);
  • алати које деца могу да користе  (чекићи, клешта и сл.);
  • подлоге за конструисање.
  • дрвени пањеви, трупци, облице, штапови, гране, даске;
  • гуме за точкове, црево;
  • средства за преношење материјала (кантице, кутије, гајбице, мала  мајсторска колица за преношење и сл.);
  • алати за децу (грабуљице, лопатице и сл.).

 

 

Просторна целина за истраживачке активности

( научни центар)

 

Научни центар је простор за  истраживање узорака из природе који се могу пронаћи у дворишту попут: лишћа , каменчића, гранчица, биљака, инсеката, боја, мириса, …Потребно је деци обезбедити опрему за истраживачку игру. Лупе, микроскопе, фотоапарат, камеру, посуде за воду, маказе, сунђере, посуде за инсекте, гумене рукавице, пластичне наочаре, заштитне кецеље….Истраживачки центар би требао да има и табле на којима деца  могу да бележе своја открића,  преносе их једни другима и остављају могућност да свако може да истражуе исту тему на свој начин.

 

 

Атеље

просторна целина за визуелну уметност

Атеље са ликовним материјалима и табле за цртање имају посебан значај за мале уметнике на отвореном.

  • материјали за сликање и цртање (водене боје, темпере, тушеви, оловке у боји, воштане боје, фломастери, угљени штапићи и сл.);
  • материјал за моделовање (глина, пластелин, тесто, вуна, вата и сл.);
  • средства за сликање (четке за сликање различитих дебљина и величина, ваљкови, сунђери, тупфери, дрвени штапићи, посуде за боје,  посуде за воду, пумпице и сл.);
  • материјали за спајање (течни лепак, лепак у стику, лепљива трака  различитих ширина и боја, спајалице, чичак траке, штипаљке, жице,   конац, канап, чиоде и сл.);
  • средства за обликовање: дечје маказе (различитих облика сечива),
  • штапићи за резбарење;
  • колажни материјал (новине, магазини, украсни папир; траке, конопац, вуница, пертле; рестлови тканина; перле, дугмићи, каменчићи, шљокице; дрвене и пластичне плочице; семенке, пампури, чачкалице, перца; рамови, делови украсних и употребних ствари и сл.);
  • сл.).

 

Прострона целина за симболичку игру

  • реални предмети (посуђе, прибор за чишћење: метла, крпе, сунђери;
  • мали кућни апарати: телефон, пегла, сат, тастатура; новине и магазини, торбе, ранчеви и сл.);
  • играчке као супститути за реалне предмете (пластично воће и поврће, каса, креветац, колица за бебу, даска за пеглање и сл.);
  • различити модели лутака (лутке бебе, фигуре животиња и сл.);
  • кућице за лутке (пластична, дрвена, картонска);
  • различити модели (града, фарме, зоо-врта, фарме, дворца и сл.);
  • превозна средства играчке (аутомобили, возови и возни полигони, камиони, кипери, авиони, бродови и сл.);
  • отворена полица (сто, штанд), играчке, материјали и средства од којих се могу направити простор у коме се одвијају свакодневне животне ситуације (нпр. продавница, пошта, кућа, ординација и сл.), или
  • замишљени простор (нпр. дворац, планета из свемира и др.);
  • одећа и реквизити за костимирање и маскирање;
  • позорница и позоришне лутке (гињол лутке, лутке прстићи, јавајке или  марионете).

 

 

Литерална  просторна целина

(простор за одмор или читање књига, меки кутак…)

  • сликовнице, књиге, енциклопедије;
  • дечји часописи, брошуре, проспекти;
  • подлоге за писање;
  • подметачи за папир;
  • блокови за писање, листови папира, прибор за писање;
  • пано за качење различитих писаних симбола, постера, прича у сликама;
  • аудио средства (приче за децу, снимљени говор и сл.).

 

 

Просторна целина за физичке активности 

Деци су потребни простори на којима могу да трче и баве се различитим физичким активностима. Терени за различите спортове и игре са лоптом, простор на коме деца могу да возе бицикле и гуралице, различите пењалице ( опрема за децу мора бити усклађена са важећим стандардима  за безбедност опреме), полигони за вежбе спретности….На фотографијама које следе можете добити идеје како да заједно са децом направите полигоне и  друге просторе за физичке активности деце.

 

 

 

Просторна целина за звук и покрет

  • просторна целина  где деца могу да истражују звук без бојазни да ће некога да ометају у игри и учењу.
  • музички инструменти за децу (удараљке, бубњеви, ксилофон, даире, звечке, звона, шушкалице, синтисајзер и сл.);
  • музичке играчке (музичке кутије, инструменти, звучне играчке и сл.);
  • музички зид од неструктуираних материјала;
  • простор за игру и плес (позорница)
  • аудио апарат за репродуковање музике

 

Просторна  целина  за осамљивње и скривање

  • скривалица, тунел или шатор;
  • јастуци ( душек, лејзибег);
  • различите меке играчке;

 

Maštolend